loading...

بازرگانی سایناویژن

منظور از وکیل معاضدتی وکالتی است که به پیشنهاد کانون وکالت شخصی را که قادر به پرداخت حق الوکاله نیست به عهده می گیرد. شخصی که وکالت شخصی را به عنوان دستیار انجام می دهد باید دارای پروانه وکالت معتبر ب

b.gholami بازدید : 42 چهارشنبه 18 مرداد 1402 نظرات (0)

منظور از وکیل معاضدتی وکالتی است که به پیشنهاد کانون وکالت شخصی را که قادر به پرداخت حق الوکاله نیست به عهده می گیرد. شخصی که وکالت شخصی را به عنوان دستیار انجام می دهد باید دارای پروانه وکالت معتبر باشد.پروانه وکالت معتبر پروانه ای است که از مراجع ذیصلاح صادر می شود و به دلیل سلب وکالت یا محکومیت وکیل نمی توان به اعتبار آن خدشه وارد کرد. طبق ماده 46 قانون استقلال وکیل، کارآموزان از ارائه معاضدت حقوقی منع می شوند. هر وکیل ملزم به رسیدگی حداقل سه پرونده قضایی در سال است. وکیل حقوقی در اصفهان  کلیک کنید.

در چه مواردی می توان از خدمات وکیل استفاده کرد؟

علت اعطای وکیل در قانون توسط قانونگذار ماده 35 قانون جمهوری اسلامی ایران است. طبق اصل 35 قانون اساسی، در تمامی دادگاه ها طرفین حق انتخاب وکیل خود را دارند و در صورت عدم امکان انتخاب وکیل، امکان تعیین وکیل به آنها داده می شود.

بنابراین حق وکالت یکی از حقوق اساسی ملت هاست. مسائل حقوقی مختلفی که هر فردی در زندگی خود با آن مواجه است، جنبه حقوقی تخصصی دارد.

با این حال، تنها تعداد کمی از افراد توانایی پرداخت هزینه های حقوقی و استخدام وکیل را دارند. قانونگذار برای برقراری عدالت اجتماعی و رفع نابرابری های اقتصادی در محاکم، قوانین و مقررات حمایتی را برای کسانی که توانایی مالی پرداخت حق الوکاله را ندارند، پیش بینی کرده است، برای برخورداری از معاضدت حقوقی، شرایط قانونی خاصی لازم است. در زیر به مهم ترین شرایط وکالت می پردازیم.

چگونه وکیل پیدا کنم؟

بر اساس ماده 24 قانون وکالت، اشخاصی که توانایی پرداخت حق الوکاله را ندارند می توانند از کانون وکلا درخواست کمک کنند. بر اساس مفاد قانون فوق الذکر سه شرط قانونی برای حضور وکالت پیش بینی شده است:

تجدیدنظرخواه تمکن مالی پرداخت حق الوکاله را ندارد.
شاکی شخصاً مسئول و علاقمند به پرونده است.
درخواست ارائه شده توسط متقاضی به دادگاه ها باید مستند باشد. بنابراین نمی توان برای دعاوی و پرونده های ساختگی که به قصد ضرر رساندن به دیگران انجام می شود، وکیل گرفت.

نحوه ی احراز شرایط لازم برای گرفتن وکیل معاضدتی از سوی کانون وکلا

کسی که متقاضی استفاده از خدمات وکیل معاضدتی می باشد، از نظر شکلی می بایست تصدیق معتمدان محلی یا نیروی انتظامی محل اقامت خود را مبنی بر عدم استطاعت مالی برای پرداخت حق الوکاله به کانون وکلای دادگستری یا مرکز وکلا و مشاورین حقوقی قوه قضاییه تقدیم نماید.

چنانچه اداره وکالت معاضدتی کانون محل تقاضا، ارائه توضیحاتی را ضروری بداند، می تواند متقاضی را با ارسال ابلاغیه جهت اخذ توضیحات لازم احضار نماید. چنانچه وکیل تشخیص دهد مقصود متقاضی از طرح دعوا سوء استفاده از دیگران است، می تواند تقاضای وکیل معاضدتی را رد نماید. این تصمیم ظرف ده روز توسط متقاضی در کانون وکلای دادگستری یا مرکز وکلای قوه قضاییه قابل اعتراض است.

تکلیف وکلا در پذیرش پرونده معادتی
بر اساس ماده 31 قانون کانون وکلا کلیه وکلای اصلی دادگاه مکلف به پذیرش پرونده های ارجاع شده توسط کانون می باشند. همچنین ماده 21 قانون مذکور مقرر می دارد که هر وکیل باید حداقل سه پرونده در سال برای وکالت قبول کند.

در صورتی که وکیل از پذیرش پرونده ای که توسط وکالت به وی ارجاع شده است خودداری کند، این پرونده تخلف انتظامی است و دادگاه انتظامی وکلا در صلاحیت رسیدگی به این موضوع خواهد بود.

حقوق وکیل چقدر است؟

بر اساس ماده 23 قانون وکالت، در صورت محکومیت موکل به جرم، وکیل باید محکوم به جرم باشد. در صورت محکومیت موکل، مسئولیتی در قبال متهم ندارد.

در چنین مواردی بر اساس ماده 10 قانون تشکیل صندوق حمایت از وکلا، در بودجه کل کشور مبلغی برای پرداخت حق الوکاله وکلا پیش بینی شده است. در این خصوص لازم به ذکر است وکیل در صورت دریافت پرونده برای وکالت طبق ماده 113 قانون مالیات های مستقیم از ابطال و الصاق تمبر معاف است.

یکی از مهم ترین دلایل حق وکالت شخص، صدور رای عدم پرداخت حق الوکاله در پرونده وی است. شخصی که بدهی او در دادگاه ثابت شده باشد موقتاً از پرداخت حق الوکاله معاف است.

کسانی که صلاحیت پرداخت حق الوکاله در پرونده های مدنی را ندارند می توانند از مرکز وکلای دادگستری و کانون وکلا کمک بگیرند. بر این اساس سازمانی برای بررسی درخواست های معاضدت در مرکز وکلای دادگستری و کانون وکلای دادگستری ایجاد شد. طبق مقررات قوه قضائیه حضور وکیل در مواردی که ارزش آن بیش از پنج میلیون تومان است الزامی است.

یکی از طرفین پرونده که تمکن مالی انعقاد قرارداد با وکیل را ندارد، می تواند به مرکز وکلای دادگستری مراجعه و درخواست وکالت نماید. این وکیل به صورت رایگان وکالت او را بر عهده دارد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1281
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 50
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 156
  • آی پی دیروز : 18
  • بازدید امروز : 215
  • باردید دیروز : 75
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 215
  • بازدید ماه : 1,857
  • بازدید سال : 34,893
  • بازدید کلی : 61,396