loading...

بازرگانی سایناویژن

  گلوکونات سدیم، همچنین به عنوان نمک مونوسدیم شناخته می شود، یک پودر سفید رنگ است که بسیار داغ است. این ترکیب با نام پنتاهیدروکسی کاپروات سدیم با فرمول شیمیایی C6H11O7Na نیز شناخته می شود.وزن مو

b.gholami بازدید : 42 سه شنبه 27 دی 1401 نظرات (0)
 
گلوکونات سدیم، همچنین به عنوان نمک مونوسدیم شناخته می شود، یک پودر سفید رنگ است که بسیار داغ است. این ترکیب با نام پنتاهیدروکسی کاپروات سدیم با فرمول شیمیایی C6H11O7Na نیز شناخته می شود.
وزن مولکولی این ترکیب 218.14 است و به صورت پودر یا گرانول کریستالی سفید یا زرد قهوه ای است که به راحتی در آب حل می شود. گلوکونات سدیم غیر سمی و غیر سمی است و به راحتی قابل حل است. گلوکونات سدیم در آب سرد و گرم و کمی محلول در متانول و اتانول است.
سدیم گلوکونات به عنوان یک نگهدارنده طبیعی استفاده می شود زیرا از رشد میکروب ها در محصولات جلوگیری می کند و به حفظ آنها برای مصرف کنندگان کمک می کند.برای ادامه مطلب فروش گلوکونات سدیم رامش نژاد  اینجا کلیک کنید.

روش به دست آوردن سدیم گلوکونات

سدیم گلوکونات اغلب از طریق تخمیر هوازی قندهایی تولید می شود که می توان از ذرت یا چغندر برای تولید اسید گلوکونیک به دست آورد. محصول تخمیر - اسید گلوکونیک - به گلوکونات سدیم خنثی می شود.
معمولاً سدیم گلوکونات نمک سدیم اسید گلوکونیک است که از تخمیر گلوکز تولید می شود. یکی از ویژگی های قابل توجه سدیم گلوکونات، قدرت کیلیت عالی آن است، به ویژه در محلول های قلیایی. این ترکیب با کلسیم، آهن، مس، آلومینیوم و سایر فلزات سنگین کلات‌های پایدار تشکیل می‌دهد و از سایر عوامل کیل‌کننده مانند EDTA، NTA و سایر ترکیبات قوی‌تر است.
محلول های آبی گلوکونات سدیم در برابر اکسیداسیون و احیا حتی در دماهای بالا مقاوم هستند. با این حال، آنها به راحتی زیست تخریب پذیر هستند (پس از 2 روز) و بنابراین مشکلی برای سیستم فاضلاب ایجاد نمی کنند.
سدیم گلوکونات همچنین یک بازدارنده و نرم کننده/کاهنده آب خوب برای بتن، ملات و گچ است. این ماده خاصیت جلوگیری از مسمومیت غذایی را نیز دارد.

خواص شیمیایی سدیم گلوکونات

نام روش - گلوکونات سدیم
نام های دیگر گلوکونیک اسید، نمک سدیم، E576 است
دقت: بیش از 99%
Crime Moly- 218.14 گرم در مول
فرمول شیمیایی NaC6H11O7
ظاهر - جامد کریستالی سفید
حلالیت - محلول در آب 590 گرم در لیتر در دمای 25 درجه سانتیگراد

استفاده از گلوکونات سدیم صنعت پزشکی

در پزشکی، سدیم فریک گلوکونات در پزشکی برای درمان بیماران مبتلا به کم خونی استفاده می شود. همچنین برای درمان بیماری مزمن کلیوی که معمولاً دیالیز می شود استفاده می شود.
همچنین در بخش دندانپزشکی برای کمک به ساخت خمیر دندان و سایر محصولات دندانپزشکی استفاده می شود. مانند بسیاری از داروها، قبل از مصرف داروهای حاوی گلوکونات سدیم، با پزشک خود در مورد فواید و عوارض جانبی احتمالی صحبت کنید.

در صنعت ساختمان

بتن یک ماده مرکب است که از سیمان، سنگدانه، مواد افزودنی و آب ساخته شده است. سه چهارم بتن سنگدانه است، در حالی که فعال ترین جزء بتن دوغاب سیمان است. خواص بتن عمدتاً توسط خواص دوغاب سیمان تعیین می شود.
افزودنی ها در بتن می توانند اثرات مفیدی مانند تسریع یا بازیابی مقاومت، آب بندی هوا، کاهش مصرف آب و افزایش پلاستیسیته و غیره داشته باشند. افزودنی های زیادی به سیمان اضافه می شود که می توانند در برخی کاربردها یکدیگر را تقویت کنند. سدیم گلوکونات می تواند به عنوان یک افزودنی در بتن استفاده شود و عملکرد آن در بتن شبیه کاهش آب و بازدارنده است.
گلوکونات سدیم معمولا به تنهایی استفاده می شود اما می توان آن را در ترکیب با دیگر کندکننده ها مانند کربوهیدرات ها و فسفات ها استفاده کرد.

سدیم گلوکونات به عنوان کاهنده آب در بتن

سبت W/C را می توان با افزودن عامل کاهنده آب کاهش داد. با افزودن سدیم گلوکونات می توان به نتایج زیر دست یافت:

بهبود کارایی

افزودن سدیم گلوکونات می تواند کارایی را در همان نسبت w/c افزایش دهد. در این مرحله، گلوکونات سدیم به عنوان یک نرم کننده عمل می کند. هنگامی که کمتر از 0.1٪ گلوکونات سدیم اضافه می شود، درجه بهبود کارایی با درصد اضافه

شده نسبت مستقیم دارد.

مقاومت را افزایش دهید

در حالی که مقدار سیمان ثابت می ماند، مقدار آب در بتن را می توان کاهش داد (یعنی W/C کاهش می یابد). هنگامی که سدیم گلوکونات در 0.1٪ اضافه می شود، مقدار آب اضافه شده را می توان تا 10٪ کاهش داد.
اگر آب و سیمان را به همین ترتیب مخلوط کنید، نسبت W/C تغییر نمی کند. در این مرحله از گلوکونات سدیم به عنوان ملین استفاده می شود.
سدیم گلوکونات به عنوان یک بازدارنده در بتن
سدیم گلوکونات می تواند زمان گیرش اولیه و نهایی بتن را به میزان قابل توجهی به تاخیر بیندازد. اگر مقدار کمتر از 0.15 باشد، لگاریتم زمان سخت شدن اول با مقدار اضافه شده متناسب است. یعنی افزودن دو برابر گلوکونات سدیم، سخت شدن اولیه را تا ده برابر به تاخیر می اندازد و به حفظ مواد خام بیشتر، به خصوص در هوای گرم کمک می کند.

مواد غذایی صنعتی

هنگامی که به عنوان یک افزودنی غذایی استفاده می شود، گلوکونات سدیم به عنوان یک تثبیت کننده، یک عامل جداکننده و اتصال دهنده عمل می کند. این ترکیب همچنین به عنوان یک پوشش دهنده طعم تلخ در محصولات غذایی عمل می کند و برای بهبود طعم غذا و نوشیدنی ها با کاهش تلخی ناشی از شیرین کننده های مصنوعی استفاده می شود.
به عنوان یک تثبیت کننده، ظرفیت اتصال آب به گوشت را افزایش می دهد و در نتیجه ثبات گوشت و سهولت برش را بهبود می بخشد. در نهایت، به عنوان یک جایگزین فسفات عمل می کند.
غذاهایی که ممکن است حاوی گلوکونات سدیم باشند عبارتند از: محصولات پخته شده، غلات شیرین، سوپ های آماده، سس ها و چاشنی ها و محصولات لبنی.

محصولات مراقبت شخصی (صنعت زیبایی)

سدیم گلوکونات به عنوان یک عامل کیلیت برای تشکیل کمپلکس با یون های فلزی استفاده می شود که می تواند بر ثبات و ظاهر محصولات آرایشی و بهداشتی تأثیر بگذارد.
این ترکیب جزء مهم لوازم آرایشی است و یون های فلزی را حذف می کند. این ترکیب باعث می شود که طرح در طول زمان تغییر رنگ ندهد. به همین دلیل از لوازم آرایشی در برابر تغییر رنگ و آسیب محافظت می کند.
این ترکیب همچنین به عنوان تنظیم کننده PH و مرطوب کننده عمل می کند. گلوکونات به پاک کننده ها و شامپوها اضافه می شود تا با مخلوط کردن آب سخت کف را افزایش دهد. گلوکونات همچنین در محصولات مراقبت از دهان مانند خمیر دندان استفاده می شود، جایی که از کلسیم جدا می شود و به جلوگیری از التهاب لثه کمک می کند.

صنعت نظافت

سدیم گلوکونات به دلیل عملکردهای فراوان در بسیاری از پاک کننده های خانگی و صنعتی یافت می شود. در محصولات شوینده قلیایی مانند مواد شوینده ماشین ظرفشویی و چربی‌گیرها، از تشکیل یون‌های آب سخت (منیزیم و کلسیم) جلوگیری می‌کند و به پاک کننده اجازه می‌دهد تا با حداکثر ظرفیت کار کند.
گلوکونات سدیم به مواد شوینده به عنوان پاک کننده گرد و غبار کمک می کند زیرا پیوندهای کلسیمی را از پارچه جدا می کند و از تجمع مجدد گرد و غبار پارچه جلوگیری می کند.
گلوکونات سدیم به محافظت از فلزاتی مانند فولاد ضد زنگ در هنگام تمیز کردن سنگین کمک می کند. به همین دلیل است که می توانید آنها را در تهیه بسیاری از محصولات پاک کننده حاوی اسید، به ویژه آنهایی که برای استفاده در صنایع غذایی ساخته شده اند، بیابید.

صنعت پوشاک

این ترکیب ترجیحاً در صنعت نساجی برای تثبیت محلول های قلیایی و سفید کننده استفاده می شود. در فرآیند رنگرزی، یون های فلزی غیرفعال با تشکیل کمپلکس های محلول، اثر مستقیمی بر رنگ های اسیدی و بازی دارند. گلوکونات سدیم یکنواختی رنگ، عملکرد رنگ و مقاومت در برابر سایش را افزایش می دهد.

تثبیت کننده های سو

گلوکونات سدیم دارای اثر ضد خوردگی عالی است، بنابراین به طور گسترده در سیستم های خنک کننده شرکت های پتروشیمی، دیگ های فشار ضعیف، سیستم های خنک کننده موتور احتراق داخلی و غیره استفاده می شود.
با استفاده از این ترکیب، اثر بازدارندگی خوردگی با افزایش دما افزایش می یابد. این در حالی است که عملکرد بازدارنده های عمومی با افزایش دما کاهش می یابد و حتی گاهی اوقات عملکرد آنها به طور کامل از بین می رود.
با این حال، سدیم گلوکونات برعکس عمل کرد و اثربخشی آن با افزایش دما تا حدی افزایش یافت. به عنوان مثال، در آزمایش فولاد کربنی، افزایش دما از 77 درجه سانتیگراد به 120 درجه سانتیگراد، کارایی بافر گلوکونات سدیم را به طور متوسط ​​بیش از 5 درصد افزایش می دهد.
استفاده از سدیم گلوکونات به عنوان کنترل خوردگی و رسوب در سیستم های آب در گردش از خطرات معمول جلوگیری می کند. این مزیتی است که سایر بازدارنده های خوردگی و رسوب در حال حاضر ارائه نمی دهند.

کاربردهای صنعتی سدیم گلوکونات

سدیم گلوکونات به دلیل میل ترکیبی قوی با یون های فلزی در آبکاری و پرداخت فلزات استفاده می شود. به عنوان یک عایق، محلول را تثبیت می کند و از تشکیل ناخالصی ها در هنگام واکنش های ناخواسته جلوگیری می کند.
سدیم گلوکونات در صنایع شیمیایی به ویژه کودها کاربرد دارد. این به گیاهان و گیاهان کمک می کند تا مواد معدنی ضروری را از خاک جذب کنند.
این ترکیب در صنعت خمیر و کاغذ برای کلات کردن یون های فلزی که باعث ایجاد مشکل در فرآیندهای سفیدکننده پراکسید و هیدروسولفیت می شوند، استفاده می شود.
همچنین برای ساخت صابون، خمیر دندان، کرم صورت، حلال های مورد استفاده در تولید لوازم آرایشی و سایر اقلام مراقبت شخصی استفاده می شود.
علاوه بر این، سدیم گلوکونات به ترکیباتی مانند نمک و کلرید کلسیم که مضر هستند اضافه می شود. این ترکیب به محافظت از سطوح فلزی در برابر حمله نمک کمک می کند، اما در توانایی نمک برای ذوب برف و یخ اختلالی ایجاد نمی کند.
از دیگر کاربردهای صنعتی مهم این ترکیب می توان به شستشوی بطری، مواد عکاسی، منسوجات، پلاستیک، پلیمرها، جوهرها، رنگ ها و تصفیه آب اشاره کرد.

سدیم گلوکونات چیست؟ کاربردها و خواص آن

مؤسسه ملی بهداشت، سدیم گلوکونات را برای استفاده در مواد غذایی و محصولات بهداشتی بی خطر می داند زیرا به پوست یا چشم آسیب نمی رساند.
اگرچه مصرف آن مضر تلقی نمی شود، اما گلوکونات سدیم می تواند برای سلامت فرد پس از مصرف مضر باشد، به خصوص در مواردی که اندام های داخلی (مانند کبد، کلیه ها) تحت تاثیر قرار می گیرند.
تعاریف فعلی مواد مضر یا سمی عموماً بر اساس دوزهایی است که باعث مرگ می شوند، نه آنهایی که باعث بیماری می شوند. بلع ممکن است باعث اختلالات گوارشی مانند تهوع و استفراغ شود، اما مصرف مقادیر کم در محیط کار جای نگرانی ندارد.
اگرچه سدیم گلوکونات به عنوان محرک شناخته نشده است، تماس مستقیم چشمی ممکن است باعث ناراحتی گذرا شود که با پارگی یا قرمزی ملتحمه مشخص می شود (مانند آفتاب سوختگی). این ماده ممکن است در برخی افراد باعث تحریک خارجی بدن شود.
اعتقاد بر این نیست که سدیم گلوکونات پس از تماس باعث عوارض جانبی منفی یا تحریک پوست شود. اما برای رعایت اصول بهداشتی باید تا حد امکان از تماس با این مواد شیمیایی خودداری کنید و در محل کار از دستکش مناسب استفاده کنید.
گلوکونات سدیم معمولاً باعث ایجاد عوارض جانبی یا تحریک سیستم تنفسی نمی شود. وجود بهداشت مناسب مستلزم به حداقل رساندن مواجهه با این ترکیب و استفاده از اقدامات کنترلی مناسب در محیط کار است.
افراد مبتلا به اختلالات تنفسی، بیماری های تنفسی و شرایطی مانند آمفیزم یا برونشیت مزمن ممکن است در صورت استنشاق ذرات بسیار غلیظ گلوکونات سدیم ناتوانی بیشتری داشته باشند.

منبع

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1284
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 324
  • آی پی دیروز : 18
  • بازدید امروز : 993
  • باردید دیروز : 75
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 993
  • بازدید ماه : 2,635
  • بازدید سال : 35,671
  • بازدید کلی : 62,174